Реалізація різнопрофільності в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти

7 квітня 2015 року на Вченій раді університету слухалося питання «Реалізація різнопрофільності в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти».

З доповіддю виступив директор інженерно-педагогічного інституту професор Корець М.С.

(нижче приводиться текст його доповіді).

Запит ринку освітніх послуг на висококваліфікованих учителів і викладачів технологічної та професійної освіти, забезпечення мобільності випускників інституту на ринку праці зумовлюють пошук шляхів модернізації змісту їх підготовки.
Одним з пріоритетних напрямів діяльності Інженерно-педагогічного інституту на сучасному етапі є цілеспрямована робота по реалізації різнопрофільності в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти. В інституті за останні роки усталеною є підготовка бакалаврів, спеціалістів та магістрів технологічної освіти за такими спеціалізаціями:
- інформаційні технології та захист інформаційних ресурсів;
- дизайн предметного середовища;
- підприємницька діяльність та основи електронного бізнесу;
- дизайн одягу та аксесуари;
- автомобільний транспорт та безпека дорожнього руху;
- технічний переклад;
- декоративно-прикладна творчість та позашкільна освіта;
- технічна та комп’ютерна графіка;
- ресторанна справа;
- системи автоматизації бібліотек.
Вибір таких спеціалізацій зумовлений відповідністю змісту профільного технологічного навчання у старшій школі, які є пріоритетними на даному етапі розвитку сучасної шкільної освіти. Це дає можливість розширити діапазон права вибору студентів поглибленого здобуття фаху за обраною спеціалізацією.
Враховуючи попит на ринку освітніх послуг у фахівцях позашкільної освіти і на виконання Указу Президента України щодо підготовки педагогічних кадрів для позашкільних навчальних закладів нами додатково запроваджено як суміжні спеціальності здобуття фаху педагогічного працівника позашкільного навчального закладу, а саме відповідно до класифікатора професій ДК 003:2010:
для бакалавра – 1229.6 керівника гуртка позашкільного навчального закладу;
для спеціаліста – 2359.2 педагога-організатора позашкільного навчального закладу;
для магістра – 2359.2 методиста позашкільного навчального закладу.
Враховуючи той факт, що вище професійне училище є відокремленими структурним підрозділом університету і одночасно навчально-освітнім середовищем та експериментальним майданчиком для підготовки фахівців професійної освіти, то для забезпечення неперервності техніко-технологічної підготовки молоді з 2013-2014 навчального року нами розпочата освітня діяльність з підготовки бакалаврів професійної освіти за профілями:
- комп’ютерні технології;
- харчові технології;
- технологія виробів легкої промисловості;
- готельно-ресторанна справа;
- деревообробка;
- дизайн.
Нині на розгляді у ДАК МОН України знаходяться ліцензійні справи підготовки бакалаврів професійної освіти за наступними профілями:
- транспорт;
- охорона праці.
Ведеться підготовка матеріалів для формування ліцензійних справ для проведення освітньої діяльності у галузі професійної освіти за профілями:
- метрологія, стандартизація та сертифікація;
- побутове обслуговування;
- товарознавство;
- економіка.
Всі профілі підібрані відповідно до тих робітничих спеціальностей, які здобувають учні у відокремленому структурному підрозділі університету «Вище професійне училищ» та інших професійно-технічних навчальних закладах м. Києва та Київської області, а також із врахуванням їх планів розширення переліку підготовки таких фахівців. Водночас деякі з них обрані для того, щоб охопити весь спектр освітніх послуг в даній галузі для обслуговування центральної, південної та західної частин України. У цих регіонах системна підготовка фахівців професійної освіти не проводиться, але частково вона здійснюється у непрофільних вищих навчальних закладах, які мають налагоджену інженерну підготовку технологічних галузей, що відповідають профілю підготовки фахівців професійної освіти. Для прикладу у Національному транспортному університеті здійснюють підготовку зі спеціальності «Професійна освіта. Транспорт», у Національному університеті харчових технологій – «Професійна освіта. Харчові технології».
Таким чином, нами охоплюється тринадцять профілів професійної освіти із 35 можливих, передбаченими державними стандартами педагогічної освіти.
Для реалізації різнопрофільності підготовки фахівців технологічної та професійної освіти інститут має відповідну матеріально-технічну базу та належний науково-педагогічний потенціал, який становить 50 штатних викладачів, з яких 8 докторів наук, професорів, 32 кандидати наук доценти, що загалом становить 80% від загальної чисельності. Він структурований у формі семи кафедр:
1. Теорії та методики професійної підготовки (завідувач – професор Дмитренко П.В.).
2. Загальнотехнічних дисциплін (завідувач – професор Корець М.С.).
3. Промислової інженерії та сервісу (завідувач – професор Гуменюк Т.Б.).
4. Теорії і методики технологічної освіти, креслення та комп’ютерної графіки (завідувач – професор Кільдеров Д.Е.).
5. Інформаційних систем і технологій; (завідувач – професор Яшанов С.М.).
6. Прикладних природничо-математичних дисциплін (завідувач – професор Касперський А.В.).
7. Позашкільної освіти (завідувач – професор Биковська О.В.).
Для науково-методичного супроводу цієї підготовки створені два центри і одна науково-дослідна лабораторія:
- науково-методичний центр підготовки вчителів технологій і професійної освіти (директор – професор Жерноклєєв І.В.);
- науково-методичний центр професійної кар’єри (директор – доцент Слабко В.М.);
- науково-дослідна лабораторія позашкільної освіти (директор – професор Биковська О.В.).
Студенти мають можливість проходити технологічну практику на сучасних виробництвах таких, а педагогічну – окрім загальноосвітніх шкіл у коледжах та професійних училищах, з якими заключні угоди про курсове професійне навчання студентів та працевлаштування випускників.
Робота Інституту з питань реалізації різнопрофільності в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти потребує подальшого вдосконалення, наукового обґрунтування і практичного вирішення, інформаційного та навчально-методичного забезпечення, приведення підготовки педагогічних кадрів у відповідність до Європейських вимог.
Так, на часі проведення акредитації підготовки бакалаврів професійної освіти за профілями: технологія виробів легкої промисловості; харчові технології; готельно-ресторанна справа. Актуальним є питання ліцензування магістратури із вказаних профілів та отримання ліцензій на здійснення підготовки бакалаврів професійної освіти на заочній формі навчання. Для цього слід покращити матеріально-технічну базу створити декілька нових лабораторій, а також підготувати необхідне програмне та інформаційне забезпечення.
Голова робочої групи академік Ничкало Н.Г. підготувала доповідь за результатами декади інституту наступного змісту.
Сьогодні Інженерно-педагогічний інститут розвивається у двох освітніх напрямах – це підготовка фахівців за напрямом / спеціальністю «Технологічна освіта» та «Професійна освіта».
Ці спеціальності тісно пов’язані між собою через реалізацію принципу наступності і неперервності освіти на різних рівнях її реалізації, мають спільну філософію – «Формування високої технологічної культури сучасної людини» та ідентичні завдання – професійна підготовка молоді.
Однією із спільних ознак технологічної та професійної освіти є їх профілізація, що знайшло відображення у низці державних документів, зокрема, в Концепції профільного навчання в старшій школі та Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти. Сьогодні технологічна освіта старшокласників здійснюється відповідно до обраного ними профілю.
Проведений нами аналіз стану підготовки майбутніх учителів технологій до профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів в Інженерно-педагогічному інституті дозволив зробити наступні висновки:
1. Принципові зміни у змісті загальної середньої освіти, запровадження профільного технологічного навчання в старших класах загальноосвітніх навчальних закладів зумовили запровадження 8 спеціалізацій на рівнях «спеціаліст» і «магістр», які відповідають профілям старшої школи.
2. Професійна підготовка майбутніх учителів технологій на рівнях «спеціаліст» і «магістр» в Інституті реалізується через фундаментальну і прикладну складові. Фундаментальна складова сприяє вирішенню завдань професійного становлення особистості майбутнього вчителя, а також забезпечує пізнання концептуальних основ функціонування педагогічних технологій. Прикладна складова стосується потреб практики професійної підготовки майбутніх учителів технологій, яка і передбачає підготовку фахівців з урахуванням спеціалізацій.
3. На кафедрах Інституту розроблено блоки навчальних дисциплін за зазначеними спеціалізаціями, створено відповідне програмне та науково-методичне забезпечення навчально-виховного процесу.
4. Проводиться постійний моніторинг профільного технологічного навчання у старшій школі з метою удосконалення системи підготовки майбутніх учителів технологій за відповідними спеціалізаціями.
Сьогодні напрям підготовки / спеціальність «Професійна освіта» передбачає підготовку педагогічних кадрів для професійно-технічних навчальних закладів за 35 профілями, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України № 705 від 16.07.2010 року.
Моніторинг освітніх послуг з професійної освіти, який проводить Інженерно-педагогічний інститут та аналіз проблеми кадрового забезпечення галузей і науково обґрунтований прогноз розвитку ринку праці в Україні вказує на найбільш затребувані профілі на сучасному етапі, що дозволило відкрити 6 найбільш популярних серед молоді профілів даного напряму і здійснювати роботу по підготовці ліцензійних справ ще 3 профілів на рівні «бакалавр» та ліцензувати в майбутньому магістратуру.
Інженерно-педагогічний Інститут ставить перед собою завдання освоїти весь спектр профілів з метою в перспективі зайняти весь сегмент освітніх послуг з професійної освіти в південному та північно-західному регіонах України. Тому сьогодні колектив працює над проблемою теорії і технології навчання у системі професійної освіти, завданнями якої є:
- постійний моніторинг підготовки педагогічних кадрів для професійних навчальних закладів України, з метою забезпечення професійно-технічної освіти фахівцями з найбільш затребованих профілів;
- розробка методології удосконалення системи професійної освіти в Україні, з метою приведення переліку профілів до єдиної системи взаємозабезпечення «виробництво – професійно-технічна освіта – вища освіта»;
- розробка концептуальної структури випереджаючої професійної освіти;
- розробка змісту підготовки педагогічних кадрів на основі інноваційного сталого розвитку суспільства, економіки та кожного громадянина;
- розробка інноваційних форм, методів та дидактичних засобів наскрізної підготовки педагогічних кадрів для системи професійної освіти;
- розробка інформаційного та навчально-методичного супроводу процесу підготовки фахівців на різних освітніх рівнях.
Сьогодні в Інженерно-педагогічному інституті успішно навчається 326 студентів, абсолютна успішність яких на усіх курсах і спеціальностях протягом останніх трьох років знаходиться в межах 86 %, якісна - 57 %, що підтверджено результатами ректорського контролю якості підготовки студентів в Інженерно-педагогічному інституті.
Науково-дослідна та навчально-методична робота колективу Інституту спрямована на якість фахової підготовки студентів. У даному контексті в Інженерно-педагогічному інституті реалізується концептуальна структура випереджаючої освіти: фундаменталізація; інноваційність; випереджальне навчання; компетентісний підхід до навчання; орієнтація на ініціативну діяльність викладачів та студентів; виховання відповідальності як мотиваційного блоку поведінки особистості; використання проективних технологій в освіті; середовищний підхід, який базується на створені умов навчання наближених до реального середовища майбутньої професійної діяльності випускників Інституту.
Викладачами розробляються навчально-методичні комплекси навчальних дисциплін, здійснюється розробка цих дисциплін у середовищі Moodle з метою подальшої їх сертифікації.
На даному етапі, з метою реалізації ідеї проекту Тюнінг випускаючі кафедри Інженерно-педагогічного інституту працюють над розробленням профілів програм підготовки фахівців за освітніми ступенями «Бакалавр» та «Магістр», де буде закладена різнопрофільність в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти.
В обговоренні питання виступили:
- проректор з наукової роботи, професор Торбін Г.М.;
- директор вищого професійного училища Бахтін М.І.;
- віце-президент НАПН України, академік Гуржій А.М.;
- академік Жалдак М.І.;
- перший проректор, професор Падалка О.С.;
- ректор університету, академік Андрущенко В.П.
За результатами обговорення питання було прийнято наступне рішення:
1. Інформацію директора Інженерно-педагогічного інституту професора Корця М. С. і голови робочої групи академіка Ничкало Н. Г. щодо реалізації різнопрофільності в системі підготовки фахівців технологічної та професійної освіти в Інституті, організації навчально-виховної, навчально-методичної, наукової роботи загалом схвалити.
2. З метою реалізації різнопрофільності в системі підготовки фахівців професійної освіти, проліцензувати профілі «Транспорт», «Охорона праці» за ОКР «Бакалавр».
Відповідальні: директор Інституту, професор Корець М. С.; завідувач кафедри прикладних природничо-математичних дисциплін, професор Касперський А.В.
Термін виконання – до 01 вересня 2015 р.
3. Розширити спектр підготовки бакалаврів професійної освіти шляхом підготовки ліцензійних справ за профілями «Товарознавство», «Побутове обслуговування» та «Економіка».
Відповідальні: директор Інституту, професор Корець М. С.; завідувач кафедри промислової інженерії та сервісу, професор Гуменюк Т. Б.
Термін виконання – до 01 грудня 2015 р.
4. Професорсько-викладацькому складу випускових кафедр професійної освіти провести акредитацію підготовки бакалаврів професійної освіти за профілями «Технологія виробів легкої промисловості» до 01.05.2015, «Харчові технології», «Готельно-ресторанна справа» до 01.05.2016
Відповідальні: директор Інституту, професор Корець М. С.; завідувач кафедри промислової інженерії та сервісу, професор Гуменюк Т. Б.
5. З метою забезпечення наступності у здобутті освіти підготувати ліцензійні справи підготовки магістрів професійної освіти за профілями «Технологія виробів легкої промисловості», «Харчові технології», «Готельно-ресторанна справа».
Відповідальні: завідувач кафедри промислової інженерії та сервісу, професор Гуменюк Т. Б.
Термін виконання – до 01 травня 2016 р.
6. Розробити та реалізувати профілі програм підготовки фахівців за освітніми ступенями «Бакалавр» та «Магістр» для напрямів підготовки / спеціальності 6.010104 / 8.01010401 «Професійна освіта (за профілем) та 6.010103 / 8.01010301 «Технологічна освіта»».
Відповідальні: проректор з навчально-методичної роботи, професор Вернидуб Р. М.; директор Інституту, професор Корець М. С.; завідувач кафедри промислової інженерії та сервісу, професор Гуменюк Т. Б.; завідувач кафедри теорії і методики навчання технології, креслення і комп’ютерної графіки, професор Кільдеров Д. Е.
Термін виконання – до 01 грудня 2015 р.
7. Для забезпечення навчально-виховного процесу підготовки фахівців технологічної та професійної освіти сучасним інформаційним та матеріально-технічним оснащенням, яке б відповідало передовому рівню розвитку техніки і технологій, розробити та реалізувати програму щодо його оновлення та поповнення терміном на п’ять років.
Відповідальні: перший проректор з організації навчально-виховної роботи та економіки, професор Падалка О. С; директор Інституту, професор Корець М. С.; директор Центру комп’ютеризації та інформаційного забезпечення, професор Яшанов С. М.; завідувачі кафедр Інженерно-педагогічного інституту.
Термін виконання – до 01 червня 2015 р.
8. Центру професійної кар’єри посилити профорієнтаційну роботу з метою залучення здібної молоді випускників загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів та педагогічних коледжів
Відповідальні: заступник директора інституту з виховної роботи, доцент Баранов О.В., директор центру професійної кар’єри, доцент Слабко В.М.
Термін виконання – постійно.