Виступ директора Інституту гуманітарно-технічної освіти

 

Вельмишановні учасники прес-конференції з позашкільної освіти
Шановні колеги!

Першочерговим завданням у вирішенні проблем, що накопилися в системі позашкільної освіти, є розв’язання кадрового питання.

Системно підготовку фахівців для позашкільної освіти за часів незалежної України не здійснювалося. І тому, переймаючись цією проблемою, ми пішли по шляху надання суміжної професії для бакалаврів напряму технологічна освіти – фаху педагога-організатора позашкільних навчальних закладів.

 

Для цього з нашої ініціативи в процесі коректування держаних стандартів вищої педагогічної освіти за ОКР «Бакалавр» були включенні до освітньо- професійної програми блоки навчальних дисциплін, які забезпечують паралельну підготовку такого фахівця. Зокрема, поміж іншого включено у цикл професійно-педагогічної підготовки курс «Теорія і методика позашкільної освіти», програма якої представлена в ОПП підготовки бакалаврів напряму «Технологічна освіта», яка з атверджена МОН України у лютому 2011 року. Зважаючи на специфіку підготовки вчителів для освітньої галузі «Технології», паралельно здобута кваліфікація педагога-організатора позашкільної освіти має певні обмеження у переліку закладів позашкільної освіти, оскільки їх професійна діяльність спрямовується на гурткову роботу з технічної та прикладної творчості, а також рукоділля. З метою масштабної всеохоплюючої підготовки фахівців позашкільної освіти вносимо пропозицію запровадити здобуття паралельної кваліфікації за напрямами «Музика», «Хореографія», «Географія», «Біологія» та інші, де є можливість реалізації професійної підготовки педагогів-організаторів за профілем, який споріднений до основного (для прикладу, музичні, танцювальні гуртки, краєзнавча, туристична, натуралістична робота та інше). Це, в свою чергу, розширить мобільність випускників на ринку праці.
Підготовка фахівців для позашкільної освіти на вищому рівні ми запровадили у магістратурі напряму «Технологічна освіта» за спеціалізацію «Позашкільна освіта (декоративно-прикладна творчість)» із присвоєнням кваліфікації викладача навчальних дисциплін за профілем декоративно- прикладна творчість та педагога-організатора закладів позашкільної освіти.
За цією спеціалізацією передбачено вивчення циклу навчальних дисциплін науково-предметної підготовки, серед яких слід виділити такі, як:
- художні народні промисли;
- креативне рукоділля;
- етнодизайн;
- методика за профілем навчання.
Загалом ми маємо в Національному педагогічному університету ім. М.П.Драгоманова значні теоретичні і практичні напрацювання щодо підготовки кадрів для навчальних закладів позашкільної освіти. Науковий та методичний супровід такої підготовки здійснюється у новоствореній науково-дослідній лабораторії позашкільної освіти, яку очолює професор Биковська О.В. Запрошую всіх зацікавлених до співпраці в цьому освітньому проекті.
Дякую за увагу!
Задали запитання.
1. Вербицький Володимир Валентинович, директор Національного еколого-натуралістичного центру, доктор педагогічних наук, професор .
Запитання. Чи можуть рекомендовані нами випускники шкіл, які беруть участь в гурткові роботі нашого центру, вступати на вказану Вами спеціальність на умовах державного замовлення?
Відповідь. Так, за умови наявності у них результатів ЗНО з таких навчальних предметів: математика (не нижче 140 балів); українська мова (не нижче 124 балів); фізика або хімія (не нижче 124 балів). Зарахування абітурієнтів проводиться згідно Правил прийому до вищих навчальних закладів у 2012 році, затвердженим Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України.
2. Царьова Ірина Юріївна, представник Посольства Російської Федерації в Україні, перший секретар.
Запитання. Яким чином Ви регулюєте працевлаштування випускників, які навчалися за державні кошти?
Відповідь. В системі вищої освіти України існує трьохстороння угода «Студент-навчальний заклад-роботодавець», яка регулює ці відносини. Водночас на державному рівні це поки-що в повному обсязі на правовій базі не відрегульовано. Нині ведуться такі підготовчі роботи. Хоча переважна більшість випускників працевлаштовується як у позашкільних, так і інших навчальних закладах.
3. Андрєєв Олександр Анатолійович, директор обласного комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академії наук учнівської молоді».
Запитання. Чи можуть до Вас для здобуття фаху організаторів - позашкільної освіти наші співробітники, яка мають базову вищу освіту. Відповідь. Так можуть у рамках програми здобуття другої вищої освіти протягом двох років за контрактом?
4. Савченко Наталія Володимирівна, директор Українського державного центру туризму і краєзнавства.
Запитання. На яких умовах вступають до вашого інституту для здобуття фаху педагога-організатора особи, які мають диплом молодшого спеціаліста?
Відповідь. Вступають на 3 курс ті особи, які мають диплом молодшого спеціаліста за педагогічними, та індустріально -педагогічними профілями підготовки за результатами конкурсу отриманих балів на вступному фаховому випробуванні.